הסקת מסקנות ביקורתית

אחד החלקים המהותיים בתוך החלק המילולי של בחינת ה- GMAT הוא חלק הסקת המסקנות הביקורתית או Critical Reasoning. תת חלק זה מעסיק לא מעט מועמדים לקבלה למוסדות להשכלה גבוהה בארצות הברית ובארצות נוספות שלומדים לקראת הבחינה.

האתגר שמעורר החלק הזה עוסק ביכולת הניתוח והסקת המסקנות מתוך ויכוח כלשהו שמתעורר. כלומר – בשאלה זו מתעורר הצורך לנתח מצב ולשקול את שתי הדיעות המוצגות , לנתח, לחזק את הטענה, לערוך השוואה בינה לבין טענות אחרות וכדומה, בהתאם לשאלה בגיליון הבחינה.

הטענה היא לרוב קצרה ומדויקת, פחות מ-100 מילים. היא קצרה בהרבה מכל טקסט שאנחנו רגילים לנתח בדרך כלל במבחני הבנת הנקרא. אל מול הטקסט הקצר הזה, ניצבת שאלה אחת ומדויקת שעליה אנחנו צריכים לענות.

תת חלק זה מהווה כשליש מהחלק המילולי בבחינת GMAT ובסך הכל ישנן 41 שאלות העוסקות בהסקה ביקורתית.

מדוע חלק זה של מבחן ה- GMAT כל כך קריטי?

זוהי השאלה הראשונה שחשוב לשאול לפני שמתחילים לצלול לתוך משמעויות הבחינה. הסיבה היא לגמרי פשוטה – הסקת מסקנות, ניתוח טענות וביקורת על טענות הן יכולות חשובות עבור כל אחד שרוצה לסלול את דרכו בעולם העסקי.

העולם העסקי עוסק היום במכירות, בין אם אתה מוכר שירות עצמאי או עובד כמנהל מכירות בחברה. במהלך העבודה אתה צריך לבדוק, לנתח, להעלות טענות שונות ולמצוא את הנימוקים לעקוב אחר טענה מסוימת וליישם אותה.

כאיש מכירות, אתה חייב לדעת כיצד להעלות טענה ביקורתית וכיצד להסביר את היתרונות של מוצר מסוים או שירות. אתה צריך להכתיב אסטרטגיה מסוימת עבור הלקוח שלך ולהבין מה גורם לו לקנות ממך בסופו של דבר את המוצר.

אילו סוגי שאלות מופיעות בחלק זה?

כאמור ישנן כמה שאלות שונות שיכולות להופיע בחלק ההסקה הביקורתית של בחינת GMAT. חשוב להבין שלא כל השאלות חותרות לאותה התשובה ולא כולן דורשות ניתוח נקי של הטענה. לכן, החוק הראשון לגבי חלק ההסקה הביקורתית הוא לקרוא את השאלה עד הסוף.

יותר מכך, כדאי וחשוב להכיר את סוגי השאלות שיכולות להופיע בחלק זה:

  1. החלשת הטענה ומציאת הכשל בה: שאלה שמבקשת ממך למצוא את המקומות חסרי ההגיון בתוך הטענה.
  2. חיזוק הטענה: שאלה שמבקשת ממך למצוא נימוקים המחזקים ותומכים בטענה.
  3. למצוא את הטענה: בתוך הטקסט נחבאת טענה שיש לזהות ולדייק אותה.
  4. חיפוש אחר מסקנות
  5. ניתוח מבנה הטענה, כולל ניתוח דיאלוג.
  6. חיפוש אחר ניגודים ובעיות בתוך הטענה עצמה – למשל פרדוקס.
  7. הערכת הטענה.
  8. השלמת הטענה.

כדי להצליח בחלק ההסקה הביקורתית צריך לתרגל מענה לשאלות מכל סוג. למרות שלא ניתן לחזות מה יהיו הטענות שיוצגו חשוב לתרגל את המענה לשאלות ולהבין את מהות תת חלק זה.

הסקת מסקנות ביקורתית GMAT