הדרך הטובה ביותר להתכונן לבחינת SAT היא להירשם לאתר KHAN ACADEMY, המספק חומרים רשמיים בחינם להכנה. כדי להבין היכן אתה עומד, מומלץ להתחיל את ההכנה עם בחינה דיאגנוסטית, הן לשם היכרות עם מבנה הבחינה ולהבנה מהם הנושאים הדורשים תשומת לב רבה יותר. כמו כן, קיימים באתר בחנים המעריכים את יכולתך בכל חלק. האתר מסייע בבניית תוכנית למידה מסודרת, וניתן להגדיר כמות מטלות שבועית בהתאם למועד הבחינה. חשוב לציין כי יש חפיפה בין החומרים המוצעים באתר לבין הספר OFFICIAL GUIDE  של חברת  COLLEGE BOARD.

בחינת ה- SAT מורכבת מחמישה חלקים:

> מבחן קריאה (65 דקות) – בוחנת יכולות קריאה וניתוח טקסטים ארוכים

> שפה וכתיבה (35 דקות) – שאלות בפורמט אמריקאי הדורשות ניתוח של דקדוק, אוצר מילים, סגנון ומבנה

> מתמטיקה ללא מחשבון

> מתמטיקה עם מחשבון

> חיבור (אופציונלי) – כתיבת חיבור המנתח טקסט נתון

החלק המילולי

הן מבחן הקריאה ומבחן השפה והכתיבה מצריכים יכולת לקרוא במהירות ולעבד מידע באופן אפקטיבי תחת לחץ זמן. במבחן הקריאה ניתנים טקסטים ארוכים השאובים ממגוון תחומים, כדוגמת ספרות יפה, אקדמיה, מדעים מדוייקים ומדעי החברה. בהנחה שההכנה מתחילה מספר חודשים מראש, מומלץ לקרוא באופן יומיומי ובאופן אקלקטי – כלומר להתמודד עם טקסטים מתחומים שאינך רגיל אליהם. במידה ואתה חש בנוח בספרות, לדוגמה, חשוב לקרוא טקסטים מדעיים כדי להתרגל לסגנון הכתיבה. אתרים מומלצים הם THE NEW YORKER, NEW YORK TIMES וכן SCIENCE DAILY.

לאחר שיפור יכולת הקריאה, יש להמשיך לפתרון שאלות SAT. ניתן לרכוש ספר של חברת BARRONS, שבו הטקסטים מאתגרים יותר. היות והמבחן הוא מודפס, מומלץ לרשום הערות וסיכומים קצרים במהלך הקריאה ולנסות להבין את הרעיון המרכזי של קטע הקריאה, וכן את התפקיד שמשחקים משפטים מסוימים. בזמן הקריאה עליך לשאול את עצמך: "מדוע הקורא הכניס את המשפט הזה במקום זה?מדוע הוא משתמש במטפורה? מה מנסה הכותב להדגים באמצעות הפרט הספיציפי הזה?" התרגלות לצורת חשיבה זו תשפר משמעותית את יכולתך להתמודד עם שאלות SAT אשר בוחנות לא רק את הבנת הנקרא, אלא גם את יכולת הניתוח שלך.

מומלץ לתרגל באופן יומיומי: כשעה במהלך השבוע ומספר שעות בשישי ושבת. בתחילת התרגול מומלץ שלא להגביל בזמן, ורק לאחר ששיפרת את יכולת הקריאה והניתוח, להתחיל לעבוד על פי זמן קצוב. במבחן הקריאה, שאורכו 65 דקות, יש 5-6 קטעים; לכן, יש להקציב כ-13 דקות לכל קטע (כולל קריאה ופיתרון שאלות). תפקוד תחת מסגרת זמן כזו אינו דבר של מה בכך, ומצריכה אימון רב.

החלק הכמותי

בין אם הינך מתרגל לחלק עם או ללא מחשבון, החומר הוא זהה. עם זאת, חשוב לוודא שהיסודות – אלגברה ויכולת קריאת גרפים – משופשפת במידה ולא נגעת בחומר זה זמן רב. יהיה קשה מאוד לצלול לתוך החומר של ה- SAT ללא הבנה טובה של יסודות אלגבריים כמו חיבור שברים, חילוק שברים, משוואות, אי-שיוויונים וכדומה. באתר KHAN ACADEMY קיימים משאבים מעולים לשיפור יסודות אלגבריים.

בעת התרגול, מומלץ להשתמש במחשבון כמה שפחות עבור חישובים פשוטים. שימוש במחשבון לוקח זמן יקר, ובחלק שללא מחשבון לעתים תידרש לבצע חישובים באופן ידני (בדרך כלל מדובר בחישובים פשוטים). מומלץ לשנן שורשים וחזקות נפוצים (כדוגמת השורש של המספרים 16, 25, 36, 49, 121, 169 וכדומה) כדי להקל על תהליך החישוב.

סימולציות

לאחר שתירגלת נושאים ספיציפיים בכל אחד מהנושאים, הן בחלק המילולי והן הכמותי, עליך לעשות מבחנים לדוגמה (ארבעה מבחנים זמינים ללא עלות באתר KHAN ACADEMY) עם זמן קצוב. חשוב שלא לדלג על אף חלק (למעט החיבור במידה ואינך מתכנן לעשותו) על מנת להתרגל למאמץ אינטלקטואלי ארוך המצריך סיבולת. כעשר דקות הפסקה לאחר מבחן הקריאה וחמש דקות לאחר החלק השלישי (מתמטיקה ללא מחשבון) הן ההפסקות הניתנות בבחינה. פיתרון של מבחנים לדוגמה משפר משמעותית את התפקוד בבחינה האמיתית, ויספק לך אינדיקציה היכן אתה עומד מבחינת ההכנה.
במידה והציונים שלך לא גבוהים מספיק, מומלץ להתכונן לבחינה נוספת (בחינת ה-SAT מוצעת בישראל כשש פעמים בשנה) היות ורק הציון הגבוה מכל חלק נלקח בחשבון.

קורסים

הכנה עצמית היא תהליך לא פשוט – יש לתכנן מראש ולבנות מסגרת עבודה מסודרת. קורסים הם לרוב פתרון אידיאלי היות ותוכנית העבודה ושיעורי הבית נקבעים מראש ומכריחים אותך לשבת, לתרגל, לשנן וללמוד. בין אם אתה מתעניין בקורס או בלמידה עצמית, למרכז ידע פלוס מגוון פתרונות ללמידה לבחינת ה-SAT. ניתן לקבוע פגישת ייעוץ ללא תשלום במרכז ידע פלוס ברמת גן בטלפון 077-803-8533.

בהצלחה!
טיפים ללמידה למבחן SAT