לימודים בגרמניה

ישראלים רבים בוחרים לרכוש השכלה גבוהה בחוץ לארץ, בעיקר בארה"ב ובמדינות אירופה. חלק בוחרים בכך בשל עלויות נמוכות באופן משמעותי מההיצע בארץ, חלק בשל בחירה במוסד לימודים מוכר ומפואר, חלק בשביל תכניות לימודים יוקרתיות וחלק פשוט רוצים לשלב את לימודיהם עם החוויה הנחשקת של להתגורר בחו"ל. אבל לפני שרצים לקנות כרטיס טיסה, חייבים לאסוף מידע לגבי לימודים בגרמניה ואיפה בכלל כדאי לנו ללמוד. במאמר זה ננסה לכוון אתכם לדברים העיקריים שחשוב לבדוק לפני שנוסעים ללמוד בגרמניה.

האם חייב ללמוד גרמנית בשביל ללמוד בגרמניה?

בעבר כל תכניות הלימודים בגרמניה היו בשפה הגרמנית ולכן, כל אותם אנשים שחלמו על לימודים בגרמניה אך לא ידעו גרמנית נמנעו מכך וזה נכון גם לגבי הישראליים. אבל כיום, מוסדות לימוד רבים בגרמניה מציעים מסלולי לימודים בינלאומיים בשפה האנגלית. לכן, אם אתם לא דוברי גרמנית ברמה אקדמאית, כדאי לכם קודם כל לברר באילו מוסדות אקדמאיים מציעים מסלולי לימוד באנגלית ובאילו תחומים, כך שתדעו אילו מוסדות ומסלולים בכלל רלוונטיים אליכם.

האם מוסד הלימוד מוכר?

כשמדברים על מוסד לימודים מוכר, הכוונה היא להיכרות בכמה מובנים – דבר ראשון, במדינה בה פועל המוסד ומהבחינה הזו, אין לכם מה לדאוג כי כל מוסדות הלימוד הציבוריים בגרמניה הם מוכרים ומכובדים. דבר שני, מבחינת המשך הלימודים האקדמיים, יש לוודא כי התעודה של מוסד הלימוד מוכרת ברמה הבינלאומית. דבר שלישי, מבחינת תעסוקה, אם אתם רוצים לעסוק בתחום שאותו אתם הולכים ללמוד, עליכם לוודא כי הגוף המקצועי הרלוונטי מכיר בתואר של המוסד בו אתם מעוניינים ללמוד (הכוונה לגופים כמו לשכת עורכי הדין, אגודת הפסיכולוגים, משרד הבריאות וכו'). ואחרון – מבחינת הטבות שכר, אז קודם כל חשוב לדעת שהטבות שכר ניתנות רק במגזר הציבורי ויש לברר את ההכרה במוסד הלימוד מול היחידה הרלוונטית במשרד החינוך.

כמה עולים לימודים בגרמניה?

הלימודים בגרמניה במוסד לימודים ציבורי הוא נמוך משמעותית משכר הלימוד בארץ במוסד דומה. שנת לימודים אקדמאית יכולה להגיע עד ל-1000 יורו בשנה ובמוסדות הלימוד הפרטיים, שכר הלימוד הוא בערך פי 5 משכר הלימוד במוסדות הציבוריים. כמובן שמבחינת עלות, כדאי לבדוק טוב טוב אילו יתרונות יש למוסד הלימודים הפרטי על פני הציבורי והאם תכנית הלימוד נחשבת ברמה גבוהה יותר – כיוון שמוסד לימוד פרטי לא תמיד משמעותו רמה גבוהה יותר.

האם יש אפשרויות רבות עבור לימודים בגרמניה?

בגרמניה יש כ-300 מוסדות לימוד אקדמאיים, כאשר כל אחד מהם מציע מגוון רחב של מסלולים ותכניות לימוד לתואר ראשון, תואר שני ודוקטורט. רוב מוסדות הלימוד הם ציבוריים וחלק קטן הם מוסדות לימוד פרטיים – כפי שצוין, שכר הלימוד במוסדות אלה מגיע עד לפי 5 ממוסדות הלימוד הציבוריים ולכן רוב הסטודנטים מעדיפים ללמוד במוסדות הציבוריים והזולים יותר.

קרא עוד: לימודי גרמנית
קרא עוד: לדף הבית של ידע פלוס