מה קורה אחרי SAT

מבחני קבלה למוסדות להשכלה גבוהה קיימים בכל העולם, גם בישראל. כפי שבארץ קיימים תנאי סף מסוימים, כמו תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי, הרי שגם בארה"ב קיימים מבחנים מסוימים המהווים מבחני מיון וקבלה למוסדות השונים, ואחד מהם הוא מבחן SAT.

מבחן SAT הוא מבחן מיון המהווה את אחד מתנאי הקבלה ללימודים לתואר ראשון ברוב המוסדות להשכלה גבוהה בארה"ב. מכיוון שיש כל כך הרבה שוני במערכות החינוך ברחבי העולם ובחומר הלימודים הנלמד בארצות השונות וגם בארצות הברית עצמה בין המדינות שמרכיבות אותה, נקבע מבחן זה כחלק מהמדיניות הפדרלית שמשווה בין כל הסטודנטים בתנאי הקבלה לאוניברסיטה, משום שבתי הספר עצמם אינם נהנים משוויוניות בתנאי החינוך ובתקציבים שלהם. כך, האוניברסיטאות מקבלות כלים לבחון את כולם לפי קריטריונים אחידים ולבחור בטובים ביותר. כל בוגר תיכון שממשיך ללימודים גבוהים מחויב במבחן זה, והתוצאות משוקללות עם ממוצע הציונים שלהם, המלצות ממורים, אורח חייהם ומעורבותם בקהילה. ציון SAT יכול לשמש גם כפרמטר לקבלת מלגות אקדמיות.

על בחינת SAT

מי כותב את בחינת ה- SAT ומי בודק אותה?

מכיוון שמבחן SAT נערך כמה פעמים במהלך השנה, כותבי הבחינה (שגם בודקים את התוצאות) קשובים ביותר למה שנדרש במוסדות להשכלה הגבוהה. הבחינה נכתבת ומפותחת על ידי מפקחים מעמותת ה- SAT, שהינם בעלי ידע בחומר הנלמד במוסדות הלימוד. כל שאלה נבדקת על ידי המפקח על מנת להבין האם תוכנה ראוי (האם היא מאתגרת וברורה מספיק?) והאם היא הגונה. על כל שאלה עובדים במשך שנה לפחות והיא נבדקת בכלים נוספים, לפחות 12 פעמים. הבוחנים שמרכיבים את הבחינה בודקים מהו החומר הלימודי בבתי הספר התיכוניים, ובודקים גם את רמות הידע והדרישות במתמטיקה, קריאה וכתיבה. במקביל הם בודקים גם מה נדרש באקדמיה מבחינת כישורים וקריטריונים להצלחה בלימודים, בעיקר בחשיבה ובפתרון בעיות. בחינת SAT מתעדכנת יותר פעמים מאשר הבחינה הפסיכומטרית הישראלית, מכיוון שמדובר בגוף מופרט שמחויב לשמור על ערנות ועדכון מטעם האוניברסיטאות שמעבירות אליו את דרישותיהן, בתיאום עם גופים פדגוגיים. זאת גם הסיבה שבגללה בכל שנה חייבים ללמוד חומרים מעודכנים לקראתה.

איך מקבלים את התוצאות?

Scholastic Aptitude Test – SAT נועד לתת סיכוי שווה לכלל המועמדים להתקבל ללימודים הגבוהים. המבחנים נערכים גם בארץ והציונים מתקבלים לאחר שבועיים. השקלולים של כל הציונים הם הקובעים את הממוצע, ולכן לאוניברסיטאות המובילות הממוצע הנדרש גבוה מאוד. זוהי הסיבה שבגללה גם חשוב ומומלץ לקחת חלק בקורס הכנה לבחינת SAT, וזאת על מנת לשפר את הסיכויים להתקבל לתוכנית המובקשת על ידי השגת הציון הנדרש.

לדף הבית: הדרך שלך לאוניברסיטאות הטובות בעולם – ידע פלוס.