הבדל בין SAT לפסיכומטרי

כל מי שאי פעם עמד מול גיליון המבחן הפסיכומטרי, אחרי חודשים של למידה עיקשת, יודע עד כמה מדובר בציון דרך חשוב. אם אתם חולמים על לימודים בחו"ל, תצטרכו לפגוש את אחיו הבינלאומי של הפסיכומטרי הישראלי – הלוא הוא מבחן SAT.

המבחן, שהוא המקביל האמריקאי של הפסיכומטרי המוכר לנו, בוחן את יכולות המועמד ללימודים אקדמיים ובעיקר את הכישורים שלו בלמידה במסגרת אקדמית גבוהה.

לעמוד פסיכומטרי באנגלית לחצו כאן

האם יש הבדלים בין שני המבחנים? במה הם דומים? נסקור זאת באמצעות כמה פרמטרים שונים.

נושא הבחינות

מבחן פסיכומטרי, כמו מבחן SAT, בוחנים למעשה יכולות לימודיות. הם מהווים תנאי כניסה לאוניברסיטאות בארץ ובארצות הברית משום שהם נוגעים בכישורים אקדמיים שדרושים למועמדים בתחילת הדרך ולאורך כל תקופת הלימודים. הם סוקרים נושאים כמו אוצר מילים, יכולות כמותיות ומתמטיות, ניסוח והבנת הנקרא ושאלות הגיון ומחקר. בתחומים אלו יש דמיון בין שני המבחנים.

מבנה המבחן

מבחן SAT דומה יחסית למבחן פסיכומטרי שמוכר לסטודנטים בישראל. בישראל המבחן כולל תשעה פרקים – פרק חיבור ושמונה פרקים נוספים שעוסקים בשאלות בחירה באנגלית, בתחום הכמותי ובתחום המילולי.

המבחן האמריקאי אמנם דומה במהותו למבחן הישראלי, אך המבנה שלו שונה. הסטודנט פותר עשרה פרקים שונים, פרק חיבור ועד תשעה פרקים שכוללים שאלות פתוחות ושאלות בחירה בנושאים כמו שפה ומתמטיקה. הקבלה נוספת בין שני המבחנים היא פרק הניסיון, שלא נכנס לחישוב הסופי של הציון.

כתיבה והבנת הנקרא

פרק החיבור הוא פרק מהותי הן במבחן SAT והן בפסיכומטרי הישראלי. הוא מאפשר למוסדות הלימוד בארץ או בארצות הברית לבחון את יכולותיו של הסטודנט בכל הקשור לניסוח, להבנת טקסטים, ליכולת ניתוח טקסט ולכתיבה. בשני המבחנים ניתן דגש על פרק זה והוא לרוב הפרק הראשון בבחינה. בשני המבחנים הוא יעסוק בדרך כלל בנושא אקטואלי כלשהו ולכן כדאי לבחון לפני הבחינה אילו נושאים אקטואליים באותו הרגע ולהתמקד בהם.

כיצד מחושב הציון

בישראל ציון הפסיכומטרי שמקבל המועמד בסופו של דבר עומד על בין 200-800, כאשר הציון מחושב באמצעות חיבור פשוט בין כל החלקים והציון שניתן בהם. הציון מחושב בצורה יחסית, כאשר פרק האנגלית בדרך כלל מקבל פחות התייחסות והציון בו בעל חשיבות פחותה מעט.

בארצות הברית מקבלים המועמדים חמישה ציונים שונים שמרכיבים את הציון הסופי במבחן SAT. בכל אחד מהחלקים יש מדרג שונה של ציונים, כלומר בחלק הכתיבה מקבלים ציון בין 200-800, בחלק החיבור מקבלים ציון בין 2-12 ובחלק הדקדוק 20-80.

לוגיסטיקה

מבחן פסיכומטרי ומבחן SAT מתקיימים במשך השנה במספר מועדים שונים וניתן להירשם לפי הצורך בכל מועד. בארצות הברית מוצע המבחן 9 פעמים בשנה, בישראל 5 פעמים בשנה. משך הבחינה הישראלית 190 דקות. הבחינה האמריקאית ארוכה יותר ונפרשת על פני שלוש וחצי שעות.

מה שחשוב לזכור לגבי שתי הבחינות הוא, שכדאי להגיע אליהן עם רמה טובה עד כמה שיותר של השפה האנגלית. ככל שמתרגלים יותר את האנגלית טרם הבחינה, כך עולה תחושת הביטחון ביום הבחינה, וניצול הזמנים אפקטיבי הרבה יותר. מי שמעוניין בלימודי אנגלית מקצועיים, בהם יוכל ללמוד גם תחביר, איות ואוצר מילים בצורה מסודרת, יכול לפנות למסגרת כלשהי בה מלמדים אנגלית: מורה פרטי, שיעורי אנגלית בקבוצה, או קורס בבית ספר לאנגלית. היתרון של לימודים כאלה הוא שמתאימים אותם לרמתו של התלמיד ובונים לו תוכנית לימוד מסודרת, ובנוסף גם מתרגלים במהלך השיעור ונותנים מטלות לבית. גם במסגרות כאלה ניתן להתקדם באופן משמעותי תוך זמן קצר כל עוד מגיעים לכל השיעורים, מתרגלים כראוי ומבצעים את כל המטלות.

לימודים בחו"ל