מטרתה של בחינת ה- TOEFL  היא לאבחן את יכולת הנבחן בארבעה האספקטים השונים של שפה: דיבור, קריאה, כתיבה והקשבה. מדוע הבחינה נדרשת גם ממועמדים שנבחנים במבחנים מאתגרים הרבה יותר, כמו ה-SAT  וה- GRE? הסיבה היא פשוטה: בעוד המבחנים האחרים בוחנים מיומנות אקדמית גבוהה, ה-TOEFL  מבטיח שהמועמד יידע לתקשר, להבין ולנהל חיים אקדמיים עשירים בשפה האנגלית, מה שכולל גם דיבור והקשבה – אספקטים שלא מוערכים בבחינות האחרות.

לשם כך, הבחינה נותנת משקל שווה לכל אספקט: 30 נקודות, עם ציון מקסימלי של 120 נקודות. רוב המוסדות מציינים באתר האינטרנט שלהם מהי דרישת הסף שלהם – סף שיכול לנוע בין 70 נקודות ל-110 עבור מוסדות עילית.

מבחן טופל

צעד ראשון: "כמה אני צריך, ואיפה אני עומד היום?"

חשוב להציב מטרות ריאליסטיות בהתאם לרמת האנגלית הקיימת שלך. רמת האנגלית בבחינת ה-TOEFL  היא גבוהה מרמת 5 יחידות באנגלית. הטקסטים בבחינה שאובים ממאמרים אקדמיים (אין בבחינה מאמרים ספרותיים) בתחומים שונים: הומניסטיקה, מדעים מדוייקים, מדעי החברה ופוליטיקה.

באתר של האוניברסיטאות הרצויות ניתן לברר מהו הציון הנדרש. במידה וניגשים למספר מוסדות, יש לברר בכל אחד מהם ולקחת את הציון הגבוה ביותר כמטרה מינימלית. רוב המוסדות לא יקבלו ציון נמוך יותר מדרישת הסף.

הדרך הטובה ביותר להבין את הרמה הנוכחית היא באמצעות סימולציה רשמית של חברת ETS. סימולציות ניתנות בחינם באתר www.ets.org, וניתן להוריד אותן למחשב האישי ללא עלות. בחלק הדיבור והכתיבה מומלץ להיעזר במורה לאנגלית או במרכז ידע פלוס כדי להבין היכן עומד החיבור בהשוואה לרמה הנדרשת. רוב המועמדים נתקלים בקשיים בחלק הדיבור, למרות שמִבְטָא אינו פרמטר להערכה. הפרמטרים במקרה זה הם שטף הדיבור, הדקדוק והרלוונטיות של התגובה לשאלה וההנחיות. במידה ודיבור הינו מכשול, מומלץ להיעזר במורה מוסמך ל-TOEFL  שיוכל לתת פידבק ספיציפי לבחינה (דבר רלוונטי לכל החלקים). למרכז ידע פלוס מורים מוסמכים ע"י ETS ובעלי ניסיון של למעלה מ-15 שנה.

צעד ב: "מה מצריך שיפור, וכמה זמן יש לי לשפר?"

חשוב להבין כמה זמן יש להכנה. לאחר שתדע איפה אתה עומד בכל חלק, תדע במה להשקיע את הזמן הרב ביותר לשיפור התפקוד בחלק זה. קורסים הם לרוב הפתרון הטוב ביותר, היות והם בנויים כדי לשפר את היכולת בכל החלקים במינימום זמן ובצורה מקצועית. מרכז ידע פלוס מציע קורסים ל-TOEFL  כבר למעלה מ-13 שנה, ובעל ניסיון בהכנת מועמדים בכל הרמות.

יש לבנות תוכניות עבודה מסודרת. מחקרים מראים שתוכנית למידה מסודרת, עם שעות מוקצבות וימים ספיציפיים למטלות, מעלים את הסבירות של למידה אפקטיבית. במידה ורמתך גבוהה, מומלץ לרכוש ספר הכנה ל-TOEFL (הטובים ביותר הם של חברים ETS  ושל חברת LONGMAN).

במהלך הלמידה, יש להגביר את החשיפה לאנגלית בכל דרך אפשרית: מנוי לעיתון כמו JERUSALEM POST LIGHT  (עם זאת שרמת הטקסטים נמוכה יותר מזו של הבחינה עצמה) תעלה את קצב הקריאה ואת יכולת הבנת הנקרא. כמו כן, צפייה בסרטים דוקומנטריים ללא כתוביות – מומלץ בנושאים מדעיים – יכולה לשפר משמעותית את יכולת הבנת הנשמע.

צעד ג: "השתפרתי?"

לאחר למידה אינטנסיבית, יש לעשות סימולציה מלאה נוספת. במידה והציון הניתן מרצה את דרישות הסף, ניתן להיבחן. במידה ולא – הציון לא ישתפר בן לילה, ויש ללמוד עוד. עם זאת, יש לציין שלמידה אינדיבידואלית תמיד תהיה לוקה בחסר, היות וחסר הפידבק הנדרש ע"י אדם המכיר את המבחן על בוריו. בעת פתרון שאלות, במיוחד במידה ותשובתך לא נכונה, חשוב להבין מדוע וכיצד ניתן לשפר את התפקוד בשאלה דומה בעתיד.

בהצלחה!

עבור למאמר – GMAT: איך ללמוד נכון למבחן