איך ממירים ציון פסיכומטרי ל-SAT

מבחן ה-SAT הינו מבחן הקבלה הרשמי במדינת ארצות הברית ומהווה תנאי קבלה לאוניברסיטאות ולמוסדות לימודיים גבוהים, כפי שאנו מתייחסים במדינת ישראל למבחן הפסיכומטרי. בחינת ה-SAT כבר משמשת למעלה ממאה שנה את המוסדות בארצות הברית ומאפשרת להם לבצע חתך אוכלוסייה ועל ידי זה לקבל החלטה על מועמד נתון.

מהו מבחן ה-SAT?

מבחן ה-SAT דומה מאוד לבחינת הפסיכומטרי, לא רק בהתייחסות של המדינה ושל מוסדות ההשכלה הגבוהים, אלא גם בבחינה עצמה. הבחינה מורכבת משלושה חלקים- כתיבה, מתמטיקה וקריאה. החלק הראשון בנושא הכתיבה, דורש מן הנבחן לכתוב כמה פסקאות בנושא מסוים ולאחר מכן לגשת לכמה פסקאות כתובות ולזהות כמה שיותר טעויות כתיב ודקדוק. החלק השני, החלק המתמטי מורכב משאלות- חלקן שאלות סגורות (אמריקאיות) וחלקן שאלות פתוחות. החלק האחרון עוסק בהבנת הנקרא ובוחן את יכולת ההסקה מטקסט נתון.

ציון המבחן

כשבועיים לאחר בחינת ה-SAT, הנבחן מקבל את תשובות הבחינה. התשובות מורכבות מכמה חלקים- חיבור (2-12), מתמטיקה (200-800), קריאה (200-800) וכתיבה (200-800).

כיצד ניתן לבצע את ההמרה מציון אחד לשני?

תלמיד שניגש לבחינת ה-SAT ומעוניין להתחיל ללמוד לימודים גבוהים בארץ, רשאי להגיש בקשה שמתבססת על הציון שיקבל בבחינת ה-SAT. את ההמרה של הציון מבצעים בצורה הבאה:

כפי שכבר הספקנו להבין, הציון המרבי שניתן לקבל בבחינת ה-SAT הוא 2400 (800 בכל חלק של הבחינה). לעומת זאת הציון הגבוה ביותר שניתן לקבל בבחינת הפסיכומטרי בעברית הינו 800. על כן מה שצריך לעשות הינו המרה פשוטה. מחשבים את הציון על ידי חלוקת הציון שקיבלתם במבחן ה-SAT בציון המקסימאלי (2400). לאחר מכן את השבר המתקבל מכפילים ב-800 וזה הציון המתקבל. חשוב לציין, שבמקצועות מסוימים כמו הנדסה, רפואה ומדעים מדויקים ישנה סבירות שאופן החישוב יתבצע בצורה שונה (זכות זו שמורה לכל אוניברסיטה או מכללה כפי שתחפוץ).

כיום בעקבות הביקוש הרב, אוניברסיטאות ומכללות מסוימות אינן דורשות את תהליך ההמרה, ומאפשרות לתלמידים המעוניינים ללמוד אצלם לחשב את סיכויי קבלתם על סמך ציונם המבחן ה-SAT, ללא שום צורך בהמרה.