מבנה בחינת ה-SAT בידע פלוס

אז החלטתם שאתם רוצים לעשות את מבחן SAT, כל הכבוד. בואו נדבר רגע על מבנה בחינת SAT כדי שתדעו לקראת מה אתם הולכים, כמה אתם צריכים ללמוד ומה.

ל-SAT יש מספר חלקים . קריאה, כתיבה ושפה (חלק אחד) , חלק כמותי ללא מחשבון, חלק כמותי עם מחשבון, וחלק של כתיבה (שהוא רשות). החלקים מגיעים בסדר קבוע עם הפסקות קבועות. מה יש בכל חלק? הנה זה בא.

קריאה:

בחלק זה תקבלו 65 דקות לענות על 52 שאלות. קצת יותר מדקה לשאלה אבל לא באמת כי תצרכו גם לקרוא קטע קריאה בזמן הזה וגם לענות על שאלות על הקטע. החלק המילולי בוחן את ההבנה שלכם את השפה האנגלית, את אוצר המילים שלכם ואת הכישורים מילוליים הכלליים שלכם כגון הבנת הנקרא, חשיבה לוגית וכו… איך הוא עושה את זה? טוב ששאלתם. בגדול תקבלו חמישה קטעי קריאה, כל קטע די ארוך (בערך 700 מילים פחות או יותר) ואז בערך עשר שאלות על הקטע. מה כוונת המחבר, מה משמעות המילה, מה משתמע מהכתוב וכאלה. הקטעים באים במגוון נושאים (בד"כ טקסט אחד יהיה מדעי, אחד היסטורי, אחד ספרותי ואחד ממדעי החברה כדי שלא יהיה יתרון לאף אחד). חשוב לציין, שלצערנו, קטעי הכתיבה נכתבו לאמריקאים, כלומר הם קשים, ממש, אשכרה צריך לקרוא את הכל לפעמים ולהבין מה כתוב ולענות על שאלות ולעשות את כל זה ממש מהר. בקיצור, אתם צריכים להתחיל לקרוא באנגלית מעכשיו. בערך שעה ביום של קריאה ברמה גבוהה. מבעס אנחנו יודעים.

בסוף קטע הקריאה תקבלו הפסקה של עשר דקות.

כתיבה ושפה:

בחלק זה תקבלו 35 דקות לענות על 44 שאלות. כן כן, פחות מדקה לשאלה. למרות שקוראים לחלק הזה כתיבה, לא ממש כותבים בו, תכלס אפשר לקרוא לו רק שפה. מה יש לנו פה. שוב קטעי קריאה (הרבה יותר קצרים, בין 50 ל 250 מילים וחלקם יכילו גם גרפים) ואז בין שאלה לחמש / שש שאלות על כל קטע – כלל שהקטע ארוך יותר יהיו עליו יותר שאלות. בניגוד לחלק הקודם כאן לא ישאלו אתכם על המשמעות של הקטע. חלקים בקטע יהיו מסומנים וכל שאלה תשאל אתכם אם הקטע המסומן סבבה כמו שהוא או שעדיף להחליף אותו בניסוח אחר. הם בודקים פה בעיקר את הדקדוק שלכם אבל גם דברים איזוטריים יותר כמו ניקוד, אוצר מילים וכו….

בסוף הקטע הזה לא תקבלו הפסקה ותעברו ישירות לחלק הבא.

כמותי ללא מחשבון:

בחלק הזה תקבלו 25 דקות לפתור 20 שאלות. בניגוד לחלקים המילוליים אין פה תתי חלוקה לנושאים וכל הנושאים המתמטיים באים בבאלגן אחד גדול מה שאומר שזיהוי מהיר של הנושא של כל שאלה ושאלה הוא חלק מהותי וחשוב בחלקים הכמותיים של הבחינה. שאלות 1-15 הן שאלות "אמריקאיות" בהן אתם צריכים לבחור תשובה נכונה מתוך ארבע תשובות אפשריות ושאלות 16-20 הן שאלות פתוחות בהן אתם צריכים לכתוב בעצמכם מה התשובה הנכונה (מה שאומר שבשאלות האלה אי אפשר באמת לנחש). כשתתחילו לתרגל שאלות כאלו תגלו שאפילו בחלק הזה, הכמותי, עיקר הקושי בבחינה הוא הבנת הנקרא. השאלות המתמטיות שאין בהן מילים משמעותית יותר קלות מהשאלות שמתוארות באופן מילולי.

בסוף הקטע הזה תקבלו הפסקה של חמש  דקות.

כמותי עם מחשבון:

בחלק זה תקבלו 55 דקות לפתור 38 שאלות. כמעט שתי דקות לשאלה. ושוב, אין חלוקה לתתי נושאים אז הכל מגיע בבלאגן אחד גדול. גם כאן יותר מילים = יותר קשה וגם כאן יש חלוקה של שאלות "אמריקאיות" ושאלות פתוחות. שאלות 1 עד 30 הן שאלות אמריקאיות ושאלות 31 עד 38 הן שאלות פתוחות.

בסוף החלק הזה תקבלו הפסקה של חמש דקות.

חלק הכתיבה:

בקטע זה תצטרכו לכתוב קטע כתיבה אחד ותקבלו 50 דקות לשם כך. חשוב לציין שהחלק הזה הוא חלק רשות, אתם ממש לא חייבים לעשות אותו ורוב התלמידים באמת לא עושים אותו מי כן צריך לעשות אותו? מי שהאוניברסיטה שהוא מגיש אליה דורשת ממנו שיעשה אותו ורובן לא דורשות אותו. אין שום סיבה אחרת לעשות את החלק הזה של המבחן, הוא לא נותן לכם בונוס אם האוניברסיטה לא מעוניינת בו, אם אתם לא בטוחים לאיזו אוניברסיטה אתם מעוניינים להתקבל אז כנראה שתאלצו לעשות אותו L. בקטע זה תקבלו קטע קריאה קצר ותתבקשו לחוות את דעתכם על הקטע. האם יש בו כשלים לוגים? איזה ראיות מביא כותב הקטע לתמוך בטענות שלו? מה הטענות שלו בכלל ומה הטענה המרכזית של הקטע? באיזה מילים וביטויים בחר כותב הקטע להשתמש ולמה?

זהו, זה כל מבחן SAT. סיכום:

  • 94 שאלות מילוליות ו-100 דקות לפתור אותן
  • 58 שאלות כמותיות ו-80 דקות לפתור אותן
  • 152 שאלות סה"כ ו 180 דקות (שלוש שעות) בשביל לפתור את כל המבחן. אם נחשיב גם את ההפסקות זה יוצא שלוש שעות וחמש עשרה דקות.
  • אם אתם עושים גם את קטע הכתיבה זה יוצא ארבע שעות ועשר דקות. שזה המון.

כן כן, המבחן ארוך ממש ולכן חשוב מאוד להתחיל להתרגל לשבת על התחת ארבע שעות רצוף. זה ממש חלק חשוב מההצלחה בבחינה. בהצלחה לכולם J