על לימודי אנגלית

בימינו השכלה גבוהה היא המפתח העיקרי לקריירה מתגמלת באמת – ולמעשה ברוב התחומים כבר אי אפשר להסתפק בתואר ראשון אלא נדרש תואר שני, או לחילופין לימודים באוניברסיטה מהשורה הראשונה בעולם דוגמת סטנפורד, פרינסטון, הרווארד, MIT וכו'.
לימודים אלה – בין אם מדובר על אוניברסיטה אמריקאית נחשקת ובין אם תואר שני נחשב בארץ – מחייבים שליטה מוחלטת באנגלית. הלימודים בברקלי, NYU, קרנגי מלון וכו' מתנהלים כמובן באנגלית, אבל גם כשלומדים לתואר שני בישראל חלק גדול מהתכנים אינם בעברית כי אם באנגלית, השפה שבה בעצם מתנהל כיום העולם. אמנם רמת ההוראה של שפה זו בבתי הספר גבוהה למדי, וכל המורים הם בעלי תעודת הוראה באנגלית ובחלק גדול מהמקרים גם בעלי ניסיון עשיר, אולם גם כך על-מנת לצלוח את מסלולי הלימוד המתקדמים ביותר נדרשת בקיאות מעמיקה יותר באנגלית.

מהו מבחן TOEFL?

מבחן טופל (ראשי תיבות של Test of English as a Foreign Language) הוא מבחן שפותח בשנות השישים של המאה ה-20, במטרה לבחון את רמת השליטה באנגלית של מועמדים לאוניברסיטאות אמריקאיות שעבורם שפה זו אינה שפת אם. מאז שוכלל המבחן, וכיום למשל הוא מועבר בעיקר דרך האינטרנט, ובנוסף הוא נכנס לשימוש במדינות רבות ברחבי העולם וגם ע"י אוניברסיטאות בארץ, כאחד הכלים למיון המועמדים ללימודי תואר שני שמתקיימים בחלק הגדול באנגלית.
המבחן, שנכתב ונבדק ע"י אנשי המקצוע של "שירות הבחינות החינוכי" (המקבילה האמריקאית של המרכז הארצי לבחינות והערכה שפועל כאן בישראל, ובין השאר אחראי על הבחינה הפסיכומטרית), נמשך 4 שעות וכולל 4 חלקים: קריאה (של 3-4 קטעים בעלי אופי אקדמי ובאורך של כ-700 מילים, על-מנת לבחון את יכולתם של הסטודנטים לעתיד להבין טקסטים שכאלה), הבנת הנאמר (ב-6 קטעים באורך של בין 3 ל-5 דקות, חלקם בעלי אופי אקדמי וחלקם שיחות), דיבור (6 מטלות שונות) וכתיבה (של טקסט המסכם שילוב של קטע כתוב עם קטע קול, ושל חיבור קצר בנושא מסוים).
כאמור גם מי שלמד לאורך כל שנותיו במערכת החינוך אצל מורים בעלי תעודת הוראה באנגלית ומוכשרים במיוחד לא בהכרח יצלח את ה-TOEFL עם הציון הנדרש כדי להתקבל למסלול הלימודים הנחשק – כך שמומלץ בחום להתכונן למבחן חשוב זה.

הכנה ממוקדת על-סמך היכרות מעמיקה עם המבחן

"סוד" ההצלחה במבחן הטופל הוא לאו דווקא בקיאות גבוהה באנגלית (שמהווה כמובן בסיס הכרחי), אלא שיפור נקודות התורפה הספציפיות שלכם. כך למשל ישנם כאלה שקוראים וכותבים ברמה גבוהה מאוד באנגלית, אבל מתקשים בדיבור, ואילו אחרים עשויים לדבר אנגלית שוטפת ברמה של בוגרי אוקספורד אבל להתקשות בכתיבה.
במסגרת קורס הכנה ל-TOEFL מוקדשת תשומת לב אישית לכל משתתף ומשתתפת, כך שהם משפרים את יכולותיהם בכל 4 התחומים הנבחנים, ובפרט את החולשות שלהם. הקורס מועבר ע"י מומחים הן להוראת אנגלית והן להכנה לטופל, ובאופן טבעי מדובר באנשי מקצוע ברמה גבוהה הרבה יותר ממורה בעל תעודת הוראה באנגלית.